Zajímavosti ze světa L410

17.12.2013 23:02 Díky investicím do modernizace výroby i letounu Let 410 samotného, se daří společnosti Aircraft Industries pronikat na nová teritoria. V příštím roce firma dodá pro nepálskou aerolinku Goma Air dva nové L410UVP-E20. Podmínkou pro vstup na tento trh bylo mimo jiné provedení letových zkoušek na tamních letištích. Specialisté z Aircraft Indutries ve spolupráci s Úřadem civilního letectví Nepálu provedli v minulých dnech letové zkoušky na letišti Jomson (nadmořská výška 2783 metrů a délka dráhy 745 metrů) a realizovali také úspěšná přistání a start na jednom z nejobtížnějších letišť světa v nepálské Lukle (video). Zkoušky byly vyhodnoceny jako vyhovující a letoun obdržel typový certifikát vydaný nepálským úřadem CAAN a může tedy být provozován v Nepálu pro dopravu cestujících. Inovací, která pomohla vstupu na toto teritorium, je letošní zástavba nové pohonné jednotky. Ta umožňuje přistání a start tohoto typu na vysokohorských letištích v tzv. STOL kategorii, která je označením pro provoz letounů na letištích s krátkou vzletově-přistávací dráhou. Taková letiště jsou ve větším počtu soustředěny právě v Nepálu. Dodávka dvou L410UVP-E20 bude po historických 40 letech první pro tento trh.

12.10.2012 07:40 Motor H80, který jako následníka osvědčeného motoru M601 vyrábí společnost GE Aviation, získal 24. září od ruského leteckého úřadu MAK typové osvědčení pro provoz v zemích bývalého SSSR. Po evropském, americkém, brazilském a argentinském osvědčení jde o významné rozšíření oblasti, kde lze nový motor používat. Následovat budou certifikace v Kanadě a Číně. Již pro příští rok výrobce očekává, že do Ruska prodá 30 motorů na letadlech L410. Servisní podpora je zajištěna u organizace Sokol Nižnyj Novgorod. Kromě L410 a zemědělského letounu Thrush 510G se uvažuje i o využívání tohoto motoru pro letoun King Air C90.

06.08.2012 07:56 Na červencové letecké výstavě v britském Farnborough podepsala kunovická společnost Aircraft Industries a.s. s ruskou leasingovou společností Ilyushin Finance Co. memorandum na dodávku 10 letounů L410UVPE-20 v letech 2013 - 2014, s opcí na další tři letouny pro rok 2015. Jde o letouny L410 vybavené motory GE H80-200 a vrtulemi AV-725, které jsou také součástí rozsáhlé modernizace celého letounu, na které firma Aircraft Industries v současné době intenzivně pracuje.

19.01.2012 20:12 V prosinci 2011 byla mezi Aircraft Industries a Interglobe Established Pvt Ltd uzavřena smlouva o zastupování na teritoriu Indie a okolních zemí, jejímž konkrétním výsledkem je vydání certifikátu „Acceptance Type Certificate for L410 UVP-E20“ indickým leteckým úřadem DGCA. Vydáním tohoto certifikátu se Aircraft Industries otvírají nové možnosti uplatnit své letouny v dalších oblastech, např. v Indii, Bhútánu, Myanmaru, na Srí Lance, v Nepálu nebo na Maledivách.

03.12.2011 08:12 Dne 16.11.2011 se uskutečnil z letiště Aircraft Industries v Kunovicích první vzlet letounu L410UVP-E20 se zastavěnými novými motory GE H80 a vrtulemi AV-725. Fabrika odkoupila dlouho odstavené letadlo výr. čísla 851428 (býv. RA-67551 Archangelsk AL), zmodernizovala ho na variantu E-20 a nyní pro zkoušky prototypu nového motoru GE H80. Ten je nejnovějším modelem leteckého turbovrtulového motoru M601-E, který se oproti motorům používaným na L410 v současnosti vyznačuje vyšším výkonem (597 kw), nižší spotřebou paliva a delší životností, a to při zachování rozměrů a celkové hmotnosti původního motoru. Výrobcem je společnost GE Aviation Czech s.r.o. Vrtule AV-725 je modernizovanou variantou stávající vrtule V-510 a charakterizuje ji vyšší účinnost a nepatrně nižší hmotnost. Výrobcem těchto vrtulí a modernizovaného vrtulového regulátoru je společnost AVIA Propeller, s.r.o. Zástavba modernizované pohonné jednotky do letounu L410UVP-E20 povede ke zkrácení potřebné délky vzletově přistávací dráhy, zvýšení cestovní rychlosti, snížení spotřeby paliva a k zlepšení výkonů letounu. Tím dojde ke zvýšení platícího zatížení a ekonomiky provozu v podmínkách vyšších atmosférických teplot a na výše položených letištích. V současné době probíhá proces schvalování zástavby nové pohonné jednotky pro L410 u Evropské agentury pro bezpečnost civilního letectví (EASA). První vzlet letounu zahájil etapu letových certifikačních zkoušek, která vyvrcholí testy v podmínkách vysokých atmosférických teplot v polovině roku 2012. Na podzim se pak předpokládá ukončení schvalovacího procesu u EASA.

24.09.2011 18:13 Rok 2010 byl pro Aircraft Industries ekonomicky nejúspěšnějším od založení. Tržby za prodej zboží, vlastních výrobků a služeb činily 1 171 milionů korun, což představuje meziroční nárůst o 49 %. Zisk proti roku 2009 vzrostl téměř 1,4x, z 125,5 na 173,5 milionů korun. Produkce nových letounů Let 410 každoročně stoupá: ze 3 v roce 2008 na 9 v roce 2010. Letos bylo zatím dodáno 8 L410UVP-E20 (5 do Ruska a po jednom do Džibuti, Kazachstánu a Francouzské Guyany), do konce roku je v plánu dalších 7. Tak jako v minulosti, i dnes má ruský trh pro společnost Aircraft Industries zcela zásadní význam. Na letošní srpnové výstavě MAKS v Moskvě došlo k uzavření osmi kontraktů na dodávky letounů L410. Akcionáři společnosti přijali strategické rozhodnutí o tom, jak by měla firma vypadat do roku 2015. Zaměřili se na postupné zvyšování produkce výroby (záměr je dodat 13 L410 v roce 2012, 16 v roce 2013, 20 v roce 2014 a 24 v roce 2015) a začlenění do výroby inovovaného letounu pod názvem L410NG (New Generation). Základní vylepšení, kterých má být dosaženo ve srovnání se stávajícím letounem, jsou zvýšení maximálního platícího zatížení, zvětšení zavazadlových prostorů, zvětšení doletu, zvýšení cestovní rychlosti, zvýšení výkonů letounu v teplých a vysokohorských podmínkách, prodloužení životnosti na 30 000 letových hodin, zavedení moderních systémů údržby dle stavu, zlepšení technicko-ekonomických parametrů přístrojů a agregátů, zjednodušení konstrukce (snížení pracnosti výroby) a modernizace přístrojového vybavení pilotní kabiny.

15.07.2011 17:26 Jeden z nejnovějších L410, L410UVP-E20, výr. č. 2722, létající s registrací PR-NOB od června 2010 pro společnost NOAR v Brazílii, havaroval dne 13. července 2011 poblíž letiště v Recife, na které se snažil vrátit po zjištění zatím neobjasněných potíží. (Na fotografii je první z Turboletů dodaných této společnosti.)

06.06.2011 22:20 Let 410UVPE-20 výrobního čísla 2733 (OK-AIT) se vydal v sobotu 06.06. na dodávací let přes Košice, Kyjev Žuljany a Voroněž do Kazaně. Po zástavbě salónku bude používán v holdingu UMGK (Ural Mining and Metallurgical Company), který je majoritním vlastníkem Aircraft Industries, výrobce letadel L410.

15.03.2011 23:23 Další nový (letos čtvrtý) letoun L410UVP-E20 s výrobním číslem 2738 odletěl v sobotu 12.03.2011 z Kunovic přes Kyjev a Voroněž do Kazaně. Dočasná česká registrace OK-ODJ bude změněna po zařazení do služby u jeho odběratele, ruského vojenského letectva.

28.02.2011 21:30 L410UVP-E20 výr. čísla 2734 (reg. F-OIXG) se vydal v sobotu 26.02. dopoledne ze závodu Aircraft Industries na dlouhý let do Francouzské Guyany. Cesta do Jižní Ameriky je naplánována na 6 dní, s mezipřistáními v Seville, na Lanzarote, Kapverdských ostrovech a ve Fortaleze. Nový letoun je dodáván ve standardní 19-ti místné verzi s digitální avionikou a spolu s výměnným kitem sklopných sedadel umožňujícím okamžitou změnu interiéru dle charakteru letu, buď pro převoz pasažérů nebo nákladu. Připojí se do flotily společnosti Air Guyane Express, kde už dvě čtyřistadesítky úspěšně slouží.

[ Copyright (c) 1999-2010 planes.cz | webmaster | Foto: Copyright (c) uvedení autoři. ]

Publikováno na serveru planes.cz (http://www.planes.cz).

Zobrazeno: 27.09.2016 08:54:32